نکته هفتاد و پنجم: تفکر شهودی و چیرگی ارثی است یا اکتسابی؟

 

تفکر شهودی و چیرگی ارثی است یا اکتسابی به نظر من سوال خوبی است. از ازل بین نقش ارث و محیط و اکتساب بین ویژگیهای شخصیتی و حتی بیمار شدن جنگ است و این دو عامل با هم برای کسب مقادیر بیشتر در دعوا هستند.

رابرت گرین معتقد است که  چیرگی هیچ ارتباطی به نبوغ یا استعداد ذاتی ندارد؛ بلکه وابسته به گذر زمان، و تمرکز عمیق روی یک موضوع یا حوزه‎ای خاص از دانش  است و روی یک عامل سومی هم تاکید دارد که آن داشتن یک سیستم هدایت درونی بسیار قوی و در کنار آن خودآگاهی بسیار بالا است.

البته من به اندازه رابرت گرین معتقد نیستم که ژن ها اصلا در تفکر شهودی و چیرگی مان نقش نداشته باشند، اما نقشش را زیاد نمی دانم. وقتی بپذیریم که چیرگی و تفکر شهودی به خودمان بستگی دارد مقلد و دنباله رو نمی شویم و دنبال لحظات کلیدی خودمان می گردیم که دست به انتخاب مهم بزنیم و تصمیمی سازنده بگیریم.

همچنین وقتی پای ژنها را اصلی ندانیم ایمان می آوریم که استراتژی هایی برای به دست آوردن چیرگی وجود دارد. در این بخش رابرت گرین از چندین استراتژی به عنوان مثال نام برده که اهمیت مولفۀ چیرگی را نشان می دهند  و توضیح می دهند که چگونه می توان این کیفیت را وارد زندگی کرد و آن را با شرایط فعلی انطباق داد.

استراتژیها عبارتند از:

  1. اتصال به محیط اطراف – قدرتهای نخستین
  2. استفاده از نقاط قوت – تمرکز کامل
  3. دگرگون کردن خود از طریق تمرین – احساس تبحر
  4. نهادینه کردن جزئیات – نیروی زندگی
  5. وسیع تر کردن تصویر ذهنی – ذهنیت فراگیر
  6. همراه شدن با دیگران – ذهنیت بیرونی و درونی
  7. ترکیب تمام شاخه های دانش – مرد/ زن تمام و کمال

 

البرت انیشتین می گوید: « تفکر شهودی موهبتی مقدس، و تفکر عقلانی  خدمتکار وفادار اوست. و ما فرهنگی به وجود اورده ایم که خدمتکار را ارج می نهد، اما موهبتی که دارد را از یاد برده است.»

 

بیایید با آشنایی و به کار بردن استراتژیهای تفکر شهودی این موهبت مقدس را هم در خودمان زنده کنیم.

منتظر توضیح  تک تک استراتژیها در هفته های بعد باشید.

 

مطالب مرتبط:

پنجاه نکته‌ی اول از کتاب چیرگی

شهود یا بازگشت به واقعیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *