نکته شصت و نهم: فرایند خلق یک اثر هنری خلاقیت یا کیمیاگری؟

دانستیم که جثه‌ی کوچک و زنانه‌ی ترسیتا فرناندز Teresita Fernandez خالق اثر سراب آیینه‌ای با آثارش که اندازه‌ای بزرگ داشتند، یک پارادوکس چشمگیر ایجاد کرده بود. فرناندز با صحبت نکردن از روش کاری‌اش و فرایندی که طی کرده بود، فضایی رازآلود و مبهم و البته سوال برانگیز در اطراف خودش خلق کرده بود.

این فضای مبهم و رازآلود در این بخش نام کیمیاگری بر خود گرفته و در هر اثر فرناندز به نحوی خودش را نشان می‎دهد. او در فورانEruption  کوشیده است با کم ترین فضای ممکن، حس قرار گرفتن در یک منظره‎ی وسیع را خلق کند. در  اوج کیمیاگری‎اش یعنی آب‎های انباشته با دیوارهای سفید و کشیده‎ی تالار مرکزی که با هزاران قطعه طلق شیشه‎ای پوشانده سعی کرده حس غوطه ورشدن زیر آب و درون یک استخر بزرگ آبی رنگ را در بازدیدکنندگان موزه ایجاد کند.

از نظر  فرناندز که مسحور ایده‎ی کیمیاگری بود، هنر کیمیاگری از بسیاری جهات تداعی کننده‎ی فرایند خلق یک اثر هنری و خلاقانه است.

فکری در ذهن هنرمند جنبیدن می‎آغازد، به تدریج هنرمند به این ایده شکل داده و آن را  به یک اثر هنری ملموس و مادی تبدیل می‎نماید. اثری که در بیننده واکنشی ایجاد می‎کند.

بهتر است به عنوان یک متفکر خلاق، به طور پیوسته و فعال، قلمروی ناخودآگاه و قسمت‎های متناقض شخصیتمان را واکاوی کنیم، و تضادها و کشمکش‎ها را در عالم و دنیای اطرافمان پیدا کنیم و در کارهایمان این کشمکش‎ها را به نمایش بگذاریم.

مطالب مرتبط:

پنجاه نکته‌ی اول از کتاب چیرگی

ذهنیت کاملاً انتزاعی و کل به جزء دکتر یانگ یا دید و تفکر چند وجهی شامپولیون؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *