پنجاه و نهم: توهم تصویری داشتن و تفکر تصویری هم خلاقیت زاست امتحان کنید.

اگر سر و کارت با معاینه‌ی وضعیت روان Mental Status Examination باشد، Synesthesia Hallucination یا توهم ترکیبی را می‌شناسی. یعنی این که یک محرکی که در یک دامنه‌ای واقعاً وجود دارد، در دامنه‌ی دیگر باعث توهم می‌شود. برای توهم هم کلی مثال از کارتون‎های تام و جری داری. گربه بوی غذا را که استشمام می‎کند در همان هنگام، مرغ را هم می‎بیند که بدون بال زدن طرفش پرواز می‌کند. یا صدای گوش نواز موسیقی که به گوشش می‌خورد، نت‎های موسیقی را هم که واقعا وجود ندارند می‎بیند.

در کارگاه مهارتهای زندگی هم از تکنیکِ توهمِ خلاق باگفتن این که با خطاهای عمدی مسائل را جور دیگر دیدن است نام بردم بدون این که به چرا و چگونگی‌اش فکر کنم.

توهم ترکیبی یا سینستزیا در استراتژیِ “به صُوَرِ اولیه تفکر برگردید”، پدیده‎ی حس‎آمیزی نام گرفته و حکایت از لحظاتی دارد که تحریک یکی از حواس منجر به برانگیخته شدنِ حس یا حواس دیگر می‌شود. این پدیده در میان هنرمندان و متفکران برجسته رایج است. این توهم ریشه در کارکرد مغزمان دارد.

مغزمان سه نوع تفکرِ تصویری، فضایی و مکانیکی بلد بوده، یعنی ما توان فکر کردن در سطوح مختلف را دارا بودیم و مغزِ ما می‎توانست صُوَرِ مختلفِ فکر را با حواس پنج‎گانه ترکیب کند. اما تا “زبان و حرف زدن” به بازار آمد بقیه‎ی کارکردها آرام آرام از صحنه خارج شدند.

به تدریج انعطاف‎پذیری اولیه‎مان را از دست دادیم، و تا حد زیادی برای تفکر، به کلمات وابسته شدیم. با گذشت زمان، ارتباطمان را با حواس بینایی، بویایی و لامسه از دست دادیم. زبان به اندازه‎ی کافی شخصی نیست وبر اساس اصولی مشترک و مورد موافقتِ همه تدوین شده است. یک سیستم ثابت و ایستایی که برای سهولتِ برقراری ارتباط و انتقالِ پیام ابداع شده، اما وقتی صحبت از پیچیدگی‎ها و تفاوت‌های افراد می‌شود، زبان واقعا کم می‌آورد.

با استفاده از نمودارهای ترسیمی و مدل‌ها، رؤیا و خیال‎پردازی و زنده کردن سایر حس‎هایمان با تقویت بویایی، چشایی و لامسه و سایر روش‌های خلاقانه‌ی مخصوص خودمان به صُوَرِ اولیه تفکر برگردیم.

مطالب مرتبط:

پنجاه نکته‌ی اول از کتاب چیرگی

تغییر چشم اندازِ ذهنی و هیجانی راهی دیگر برای فعالسازی خلاقیت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *