یک: ایام نوجوانی افکار فمینیستی داشتم. یک شب که تو خانه دور هم نشسته بودیم و تلویزیون خانه هم روشن بود، اخبار می گفت: دانشمندان پیش بینی می کنند که نسل مردان رو به انقراض است. من با خوشحالی دستهایم را به هم کوبیدم و کف زدم و گفتم: آخ جون آخ جون. پدر رحمت الله علیه برگشت و نگاه عاقل اندر سفیهی به من کرد و گفت: یاخچی سن غال قوردونان قیامته.

دو: پسر فامیلمان می گفت: کرونا فریبی بیش نیست. ماسک و واکسن نمی زد. می گفت: اینها واکسن درست کردند ما رو به کشتن بدهند. پدرش مثل پدر من بهش نگاه عاقل اندر سفیهی کرد و گفت: باشه ما واکسن می زنیم و می میریم. سن غال قوردونان قیامته.

بماند این شازده پسر کرونای دلتا گرفت و با بستری شدن توی ICU توانست با کلی عوارض وحشتناک و با تلاش پرستاران و پزشکان به زندگی برگرده و البته که با خواست خدا.

سه: حالا بعضی دوستان توهین کننده به افراد واکسن زده، پرستاران و پزشکان جوری برخورد می کنند که همین عبارت ترکی را می شود در جواب به آنها گفت: سن غال قوردونان قیامته.

چهار: ترجمه سن غال قوردونان قیامته یعنی تو با گرگ تا قیامت بمان. حاکی از این است که یعنی تنهایی این قدر عمر کن که فقط خودت بمانی و خودت.

پنج: برادر من شما هم که برای نزدن  واکسن داری اجبار می کنی، چه فرقی با اجباری کنندگان به واکسیناسیون داری؟ اگر نخواهیم بگوییم که به فکر کار و کاسبی از قبل داروهای سنتی هستی و بخواهیم بگوییم که از سر خیرخواهی این همه توهین می کنی، بهتون می گوییم به روال عملکرد  43 ساله مسئولین مملکت ما نگاه کن. که چون بدون دوست داشتن من نوعی و دقت در این مساله با زور و اجبار امر به معروف و نهی از منکر کردند نتیجه ای نگرفتند. شما هم با توهین محاله نتیجه بگیری.

شش: اینجانب با هر اجباری مخالفم. با هاش در حد توانم و به شیوه خودم مبارزه می کنم. چه اجبار سربازی باشه، چه اجبار واکسیناسیون باشه، چه اجبار واکسن نزدن باشه، چه اجبار دین و ایمان باشه، چه با برنامه هایی مثل ممنوعیت فروش داروهای ضد بارداری برای خانواده پروری اجباری باشه، اگر سنم قد می داد و دوره اجباری شدن فرزند کمترهم پختگی الان را داشتم حتما به آن تک طلبه ای که جلو طرح اجباری کنترل جمعیت ایستاد، می پیوستم. چرا که خدا من را آزاد آزاد آفریده : لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی.

هفت: به جای زدن توی سر هم و مچ گیری بیایید با هم مهربان باشیم. شما و یا هر کس دیگر تنها وظیفه اش آگاهی بخشی است. خدا به پیامبرش هم اجازه تعیین تکلیف را نداده. حالا یک بارم برای بار آخر می گویم: یاخچی سن غال قوردونان قیامته.

پایان منبر. J . والسلام.

پی نوشت: معادل فارسی سن غال قوردونان قیامته را نتوانستم بیابم. اگر کسی می دانست لطفا در قسمت نظرات اینستاگرام یا وب سایتم بیان کند.

 

#تمرین_نوشتن

پی نوشت: برای این پست در اینستا دوست عزیزی نظر ارزشمندی فرمودند که خالی از لطف ندیم اینجا هم نظرشان را بیاورم:

با عرض سلام و ادب، معنای آیه این نیست که دین اجباری نیست، فرموده لا اکراه فی الدین، اکراه همانطور که در فارسی هم از آن استفاده می کنیم یعنی هیچ گونه انزجار و بدآمدنی در دین نیست. حالا مفسرین می فرمایند که یعنی دین منطبق با فطرت است و فطرت الهی از دین بدش نمی اد. ولی این حقیر می گم فرموده لا اکراه فی الدین نه من الدین، یعنی وقتی وارد دین شدی و داخل در مسلمانی دیگه حق نداری بگی از این خوشم نمی اد و اکراه دارم. به عبارتی داخل دین همه چیز اجباریه ولی این اجبار به نحویست که خود فرد هم بدش نمی اد . حالا می مونه خود کلمه دین که باید درست تفسیر بشه.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *