“بیرون ذهن من ” کتاب یک شخصیت خاص است که درونِ ذهنِ خودش گیر کرده است.  

 

پیش نوشت:

خواهرم بی مناسبت خاص برایم هدیه خریده است و امیدوار است که خوشم بیاید. می‌خوانم و خوشم می‌آید و حالا تصمیم دارم معرفی‌اش کنم.

 

عنوان کتاب و نام نویسنده  ونام مترجم :

بیرون ذهن من

 

نویسنده: شارون اِم.درِپیر

مترجم: آنیتا یارمحمدی

موضوع:

رمان نوجوان. داستان‌های آمریکایی – قرن 20 م.

این کتاب در چه زمینه هایی می تواند مفید باشد:

برای نوجوانان، برای آنهایی که مایلید با افراد دارای معلولیت آشنا بشوند.

“كتاب حاضر دربردارنده رماني براي نوجوانان است. اين رمان درباره زندگي نوجواني كم توان است. بيرون ذهن من داستان دختر ده ساله اي است كه نمي تواند راه برود و حرف بزند. او صاحب روح است، صاحب اراده، هوش و حتي زيركي، بدون اين كه كسي دركش كند. اما در هنگام روبه رو شدن با سختي ها در درون خودش به قدرتي مي رسد كه هرگز فكر نمي كرد وجود داشته باشد. «اگر ملودي فقط مي توانست به ديگران بگويد كه چه چيزهايي مي داند و چه فكرهايي مي كند، همه چيز تغيير مي كرد. اما اين اتفاق نمي افتد، چون ملودي نمي تواند حرف بزند. نمي تواند راه برود و نمي تواند بنويسد.»

درباره نویسنده:

شارون مایلز درِپیر، نویسنده و مدرس ادبیات انگلیسی است. آثار او تا به حال، جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند. رمان‌های “اشک‌های یک ببر”، “باله‌های جریکو” و “غم‌های نوامبر” از آن جمله‌اند. شارون دوبار برنده‌ی جایزه‌ی کارِتا اسکات کینگ شده است.

 

درباره مترجم:

آنیتا یارمحمدی در سال 1366 متولد شد. او کارشناس رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است. در سال 1389 اولین کتابش را با نام روزی که مرغ‌ها روی سرشان ایستادند، با همکاری انتشارات امیرکبیر به چاپ رساند. اینجا نرسیده به پل عنوان اولین داستان بلند اوست که توسط نشر ققنوس منتشر شده. از سال 1393 تا کنون ترجمه‌ی چندین کتاب را به عهده داشته که  بیرون ذهن من یکی از آنهاست. آنیتا یارمحمدی در بارهء این کتاب به همشهری گفته است:

((خودم از بين کتاب‌هايم «بيرونِ ذهن من» را کتابي مي‌دانم که به‌نظرم همه‌ي بچه‌ها بايد آن را بخوانند. نويسنده‌‌اش خانم «شارون دريپر» است، من ترجمه‌اش کرده‌ام و نشر پيدايش هم آن را منتشر كرده است.

اغراق نيست اگر بگويم که خيلي چيزها ازش ياد گرفتم. اين رمان روايتي از جنگيدن و پيروزشدن است. درست است که شخصيت داستان شرايط جسمي خاصي دارد، اما خيلي از موانعي که با آن‌ها مي‌جنگد، سر راه بچه‌هاي ديگر هم هست.))

کیفیت گرافیک و چاپ کتاب:

در حاشیه جلد به صورت برجسته هک شده است: “رمان‎هایی که باید خواند”. همین حاشیه بر جذابیت کتاب افزوده است. در سی و سه فصل ماجرای خواندنی ملودی آمده است و شروع هر فصل هم چند خطی بلد شده که نشان دهنده گفتگوی ذهنی شخصیت اصلی کتاب است. این کتاب در اپلیکیشن‌های کتاب خوانی هم موجود و در دسترس است.

جلد کتاب:

روی جلد یک تنگ سرخالی از آب دیده می شود که ماهی سرخی در حال پریدن به بیرون از آن در آسمان خشکش زده است.

انتشارات و قیمت:

نشر پیدایش/ 103000 تومان

پایگاه اینترنتی ناشر:

 https://peydayesh.shop/

 

یک پاراگراف از کتاب:

((خودم هم نمی‌دانم چطور کل آن پیچیدگی کلمات و قواعد دستوری توی ذهنم شکل گرفت، فقط می‌دانم این اتفاق خود به خود و به سرعت رخ داد. دو ساله که بودم، تمام خاطراتم “کلمه” داشتند. کلمه‌هایی معنادار.

اما فقط توی ذهنم.

من هرگز، حتی یک کلمه حرف نزده‌ام. و امروز تقریباً یازه ساله‌ام …. ))

پی نوشت: من این معرفی را طبق دستورالعمل موجود در سایت شاهین کلانتری نوشتم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *